sociale vaardigheden

DiceRecensies en persreacties

Mevr. A. van der Veen
Teamleider Opname afdelingen GGZ Drenthe

Wij hebben het spel enige maanden in ons bezit en de ervaringen ermee zijn positief. De opdrachtkaartjes zijn prima gemaakt en de items goed herkenbaar op kleur. Voorheen (zonder spel) was een rollenspel veel moeizamer, dit gaat nu veel beter.

Agnes Christiaens
Psycholoog GGZMB Tilburg

Men is zeer enthousiast over het spel. De spelvorm, het ongedwongene ervan maakt dat clienten minder angstig zijn om te oefenen.
Doordat ze steeds een andere vaardigheid moeten oefenen en niet van te voren weten welke vaardigheid , is het ook verrassend.
De cliënten vinden het ook prettig om de aandachtspunten op een overzichtelijk blad te hebben.
Ik zelf vind het ook prettig om ermee te werken, het maakt dat ik niet steeds zelf oefenstof moet bedenken.

Martine Sandifort Westhoff
trainer/coach Alescon, WSW-bedrijf werk/leerbedrijf, Assen

Al enige tijd gebruik ik met heel veel plezier het Act-it-Out spel bij Alescon bij de sociale vaardigheidstraining. Bij werk/leerbedrijf Alescon worden veel trainingen gegeven, daarvan is de Communicatie Training er één. De training die wij geven is gebaseerd op de methode Goldstein. Als belangrijk hulpmiddel gebruik ik de kaartjes met situaties voor rollenspelen; deze voldoen in de praktijk zeer goed. De situaties die op de kaartjes staan zijn vaak heel herkenbaar voor de deelnemers aan de training en brengen de deelnemers snel op een idee van een passende situatie om de vaardigheid die aan de orde is te oefenen. Dat geeft veel variatie in oefen-situaties en voorkomt bovendien dat er onnodig tijdverlies optreedt om een gepaste situatie te vinden voor het rollenspel.

Marion Otten

Drama-therapeute Afdeling Psychiatrie Maxima Medisch Centrum Veldhoven

Het is een handzame en leerzame methode. Het heeft veel invalshoeken waardoor er makkelijk een rollenspel gespeeld kan worden. Het spel wordt gebruikt bij de assertiviteitstraining van psychiatrische patiënten. Het zijn voor onze cliënten herkenbare situaties . Een voordeel is dat men zich minder gespannen voelt, omdat men zelf geen situatie hoeft in te brengen.
De diversiteit van de vragen is fijn om mee te werken, er zit altijd wel een situatie bij die men herkent. Het zijn korte en duidelijke vragen.
Het spel heeft een toegevoegde waarde voor de assertiviteitstraining.

Cindy Sprangers
Psycholoog behandelteam jong volwassenen GGZ Midden-Brabant

Ik speel sinds juni 2004 wekelijks Act-it-Out met de cliëntengroep die is opgenomen op de jong volwassenen afdeling van de GGZ MB en een verpleegkundige van de afdeling. De sociale vaardigheidstraining maakt onderdeel uit van het basisprogramma. Ik vind het spel laagdrempelig en makkelijk uit te leggen en te spelen. Nieuwe cliënten kunnen meteen instromen en meedoen met de groep. Cliënten kunnen op hun eigen nivo specifiek voor hen lastige situaties oefenen. Omdat wij het spel wekelijks doen, zijn de meeste situatiekaartjes al wel een of meerdere keren uitgespeeld. Sommige cliënten brengen als alternatief eigen situaties in, wat natuurlijk extra goed werkt.

Lenny Heuver en Marjon Lips
Groepswerkers Switsj - centrum voor arbeidsrehabilitatie - GGZ Midden-Brabant

Het is een speelse methode om sociale vaardigheden te leren, Een goede aanvulling op ons Goldsteinaanbod. De groep vind het een fijne en leuke manier en het is leuk om met het spel te werken. Het is allemaal wat gemoedelijker. Je positie als trainer is anders dan bij Goldstein. Het is gelijkwaardiger.

Viviëne Feskens

Gedragstrainer Forensiche psychiatrie GGZ Eindhoven

Het spel oogt uitnodigend en overzichtelijk. De opzet, kleur- en vormkeuze spreekt de cliënten aan. De speelsituaties zijn helder beschreven en vaak herkenbaar voor cliënten, dit roept vaak reacties op bij de anderen in de groep die dan met tips of eigen oplossingen komen.
Het heeft een toegevoegde waarde om het spel aan te schaffen gezien het feit dat het een speelse en veilige manier is om met sociale vaardigheden bezig te zijn. Daarnaast zie je dat bij cliënten, waarmee het mogelijk is om meer inzichtelijk te werken, tijdens het spel al een leereffect optreedt. Bepaalde discussiepunten zijn bovendien niet meer aan de orde.

Maria Chahid en Maarten Rietkerk
Senior Verpleegkundigen van de afdeling voor dagbehandeling van de GGZMB

Onze ervaringen met het spel zijn positief. Ook vanuit de cliënten horen we positieve geluiden. De meeste cliënten vinden het leuk om te doen ook door het spel element, en daardoor wordt er
goed geoefend. We gebruiken het binnen verschillende groepen; een groep voor angst en depressie, groep voor psychosen, en allochtonengroep. Het wordt vaak gebruikt als aanvulling op de reguliere training sociale vaardigheden. Het voordeel van het spel is dat alle vaardigheden aan bod komen in plaats van één vaardigheid. Alle cliënten komen regelmatig aan de beurt ook diegenen die proberen om onder het oefenen uit te komen. Binnen korte tijd komen veel mensen aan de beurt en er is weinig tijdsverlies. Je hoeft niet na te denken over voorvallen of onderwerpen en bijpassende voorbeelden. Het heeft voor de groep angst en depressie veel nut om ze te motiveren en gemotiveerd te houden voor de reguliere training.
Het spel is ook een keer uitgeleend aan de brugklas van een middelbare school (Koning Willem 2 College te Tilburg). De school heeft hiermee gewerkt in het kader van een training sociale vaardigheden. De geluiden waren ook heel positief.

Verpleegkunde Nieuws
Jaargang 17 Nummer 10

Spel voor training sociale vaardigheden

Het trainen van sociale vaardigheden zoals in veel GGZ-instellingen gebeurt, kan nu laagdrempelig via een spel. Het bordspel Act-it-Out is geheel bedacht, ontworpen en gemaakt door psychiatrisch verpleegkundige Rob Rintjema van de GGZ Midden-Brabant in Tilburg.Voordeel van het trainen van sociale vaardigheden via een bordspel is dat de trainer (vaak een verpleegkundige) zelf geen training meer hoeft te hebben gevolgd om de cliënten toch te trainen.Het is zelfs mogelijk cliënten zonder begeleiding het spel te laten spelen. Het voert de spelers namelijk vanzelf via de speelvlakken waarop ze terecht komen langs leerzame situaties.Er zijn opdrachtkaarten en aandachtspunten aan de hand waarvan rollenspellen worden gedaan. De sociale vaardigheden die op deze manier worden getraind zijn: iets bespreken, kritiek geven, kritiek krijgen, nee zeggen, waardering uiten en opkomen voor jezelf.Het spel dat gedeeltelijk is gebaseerd op de bekende Goldsteinmethode, wordt momenteel door de GGZ Midden-Brabant gebruikt op de afdeling voor jonge mensen met eetstoornissen. Ook wordt het in andere instellingen getest, onder meer op de PAAZ van het Maxima Medisch Centrum in Eindhoven.De reacties zijn vooralsnog positief. Volgens verpleegkundigen die ermee werken, roept het spelen van een spel bij cliënten minder weerstand op dan het doen van een ‘echte’ training sociale vaardigheden. (ME)

Marjan Enzlin

Dice

Ridea - Alle rechten voorbehouden